Vraag om hulp mbt aansturen serial port in HS

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Post Reply
angel
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 2:22 pm
Location: Belgium

Vraag om hulp mbt aansturen serial port in HS

Post by angel »

Ik wil mijn lichtsturing via een com poort op mijn pc regelen en gebruik hiervoor het domotica systeem van Dobiss. Ik ben in staat om via een klein programmaatje hex codes naar de serial port te sturen en om daarbij het licht te managen. Mijn vraag is hoe ik deze aansturing in HS kan doen (heb nog niet veel ervaring met scripting in HS, dus vandaar mijn vraag). Wat ik nodig heb is het volgende:

het script polled tussen pc en module, resultaat is een constante stroom van een return code, te weten "M". Ik moet om een lichtpunt aan te sturen de code "C2" sturen en 100 ms later de hex code voor de lichtpunten.

Ik zoek nu een mogelijkheid om dit via HS te regelen en mijn bescheiden vraag is of iemand zoiets al heeft gedaan en mij oftewel een voorbeeld zou kunnen doen toekomen of mij kort uitteleggen hoe ik dit kan realiseren in HS.

Enige hulp is zeer welkom, daar ik vast zit op dit punt!

Hopelijk tot snel!

Anjo
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Vraag om hulp mbt aansturen serial port in HS

Post by TANE »

Anjo,
Ik was even op de site van Dobiss maar wordt daar niet veel wijzer van over hoe en wat.

Wat je nodig heb is een plug die je direct in HS kan gebruiken.
Per commando via een script aansturen is bijna niet te doen.

Er zijn wat scripts hier op het forum. (zal even kijken of ik ze terug kan vinden)
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Vraag om hulp mbt aansturen serial port in HS

Post by TANE »

Gevonden..




Posted - 05 November 2008 : 08:46:49 Show Profile Email Poster Visit esschenk's Homepage Reply with Quote
Hello,

chak,
Place this in your startup file
to opening the compoort.
then you can send anything to the compoort.
via a script.
i use it for my wireles display's
*****Set Com port 8 open for LCD Display*****

Dim e
e=hs.OpenComPort(8,"9600,n,8,1",1,"","")
if e<> "" then
hs.writelog "Error opening COM8",e
else
hs.writelog "COM8", "Setup complete"
end if

sample script
Sub main()

Dim Line1, Line2, Line3, Line4, Comport
Comport="8"
Line1="This is line 1"
Line2="This is line 2"
Line3="This is line 3"
Line4="This is line 4"
hs.SendToComPort comport,chr(12) & Line1 & chr(13) & Line2 & chr(13) & Line3 & chr(13) & line4
end sub

this samples are from Jon00 website
but i use it for sending messages to my display's
and works great.
so it also working for the weeder interfacing

ed
angel
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 2:22 pm
Location: Belgium

Vraag om hulp mbt aansturen serial port in HS

Post by angel »

HAllo Chak, dank je voor de moeite! Ik ga eens kijken of ik dit voor elkaar krijg. Op zich werkt het dobiss heel erg goed in mijn huis en heb ik aldus alle lichtpunten, alarm en wat kan bewegen via Dobiss gestuurd. Echter is het vrij gesloten en de heren aldaar zijn niet erg snel met nieuwigheden. Ik heb gisteren een VB programmaatje gekregen van hun, waar ik alle lichtpunten nog eens op een handige manier kan aansturen (hun standaard installatie software is mooi, afdoende en effektief echter niet open), echter is dit programma ook weer gesloten en kan ik niet embedden in een andere omgeving zoals HS of Mainlobby (wat ik dus nu allebei gebruik). Mainlobby gebruik ik om alles in een gui ondertebrengen (audio distributie van NUVO, sensoren, itunes, weer etc...). Probleem was dus Dobiss wat ik idd met hex codes kan aansturen, echter vanwege de delays in het aansturen wordt het niet makkelijker een passende mogelijkheid te vinden die dit op een goede manier doet.

Ik ga dus maar eens knutselen met jouw code en zien of ik dit voor elkaar krijg. Houdt mij in ieder geval van straat :-)

Groet, Anjo
drmacchi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 827
Joined: Wed Aug 08, 2007 5:48 pm
Location: Italy

Vraag om hulp mbt aansturen serial port in HS

Post by drmacchi »

Hello, how could you insert in that script, the status of a lamp (on,off,dim) or other devices like ms13 triggered/not triggered? Thanks, Lorenzo.
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”