Beginner zoekt alle mogelijke info voor nieuwbouw

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
phino
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Fri Aug 07, 2009 11:13 pm
Location: Belgium
Contact:

Beginner zoekt alle mogelijke info voor nieuwbouw

Post by phino »

Hallo allen,

ik heb zojuist deze intressante website gevonden terwijl ik opzoek was naar allerhande info over Domotica, dus heb ik me meteen geregistreerd.

Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van mijn nieuwe woning, en uiteraard in deze moderne tijd had ik al gedacht aan een domotica systeem. Aangezien ik hier nog niet zoveel over weet, ben ik opzoek naar alle info die ik maar kan vinden. Op dit forum heb ik wel 2 draadjes gevonden die kort in de buurt van mijn situatie komen, maar nog niet al mijn vragen beantwoorden, vandaar dat ik het hele verhaal hier toch maar eens plaats.

Ik heb niet meteen een idee wat er tegenwoordig al allemaal mogelijk is met domotica, maar ik stel me er het volgende bij voor:

Je kan je hele huis beheren met een PDA en miss hier en daar een terminal (touchscreentje in de muur?) ? met de volgende mogelijkheden:

- de verwarming regelen (automatisch)
- de verlichting regelen
- rolluiken bedienen
- muziek afspelen

wat heb je hier allemaal voor nodig?

- een sturing (plc? ...)
- thermische kranen die electrisch bedient kunnen worden?
- speciale schakelaars voor het licht te bedienen?
- een hoop relais?
- voor bv muziek of andere media af te spelen, een pc die verbonden staat met de plc sturing, en met een versterker die vervolgens de muziek naar de luidsprekers door stuurt?
- ....

Hoe gaat alles in zijn werk? Moet ik bij het leggen van het stroomnet al maatregelen nemen om later over te kunnen gaan op domotica? Volstaat het om gewoon alle kabels naar de kast te trekken, zodat die later kan dienen als node0? Wat is er extra voor nodig om van het voorlopige standaard net over te gaan naar domotica? Is het zoveel dat je best meteen het hele systeem domotica klaar maakt? Natuurlijk is domotica meteen een hap in het budget, en zou ik indien het mogelijk is me eerst willen redden met een simpel ouderwets lichtnet en later stilaan uitbreiden op domotica ...

Ik ben opzoek naar een lijstje met onderdelen die ik nodig heb voor dit allemaal te kunnen realiseren en een website? met alle prijzen.

Er bestaan ook modules waarmee je bv een sms krijgt als er een rookdetector af gaat, of dat je bv je oven, fornuis kunt uitschakelen via sms? Die zou ik ik ook graag integreren.

Gaat dit alles met PLC of zijn er andere oplossingen die hier beter voor geschikt zijn. ik heb al gehoord van qbus, EIB, enz enz maar ik ken de verschillen niet tussen al deze systemen, noch de mogelijkheden.

Mijn eisen zijn zeker niet groot, maar ik zou wel een mooie interface willen hebben op een klein touchscreentje dat ergens in de woonkamer is ingebouwd, en alsook op de pda en eventueel op je pc. Ook wil ik tegen dan alles zelf leggen en hopelijk ook programmeren (dus gebruiksvriendelijk en eenvoudig). Dit vind ik als voorbeeld een mooie interface: http://www.d-touch.nl/index.html (even klikken op demo).

En zijn er eventueel nog mooie functionaliteiten die intressant zouden zijn?

Alvast bedankt voor eventuele reacties, en ondertussen ga ik hier eens wat verder lezen in de hoop zelf al enkele vragen te kunnen beantwoorden.

grtz!
phino
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Fri Aug 07, 2009 11:13 pm
Location: Belgium
Contact:

Beginner zoekt alle mogelijke info voor nieuwbouw

Post by phino »

ohja, vergeten:

Bestaat er geen software waar je virtueel een heel systeem kunt opstellen, programmeren en uittesten?

Zoiets als Packet Tracer (maar dit is dan voor een netwerk systeem op te stellen en uit te testen), Packet Tracer is echt zeer intressant en compleet realistisch. Iets dergelijks zal er ongetwijfelt ook wel zijn voor Domotica-studenten?

Edit:

ik heb DE perfecte interface gevonden: http://users.telenet.be/kris.troonbeeck ... _DEMO.html, welke onderdelen heb ik nodig om dit te bekomen?
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Beginner zoekt alle mogelijke info voor nieuwbouw

Post by AshaiRey »

Tjee, dat ziet er heftig uit zeg..
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”