Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by beets »

Onder een flat met zorgbewoners is een parkeergarage aangebracht. Op dit moment hebben alle ca 200 gebruikers van die parkeergarage dezelfde zender (ALLMATIC ARMY 2) met allen dezelfde toegangscode in gebruik. Er zijn een aantal zenders gestolen en de dieven (die dus ook een zender hebben) hebben nu dus vrij spel in de parkeergarage. Vandalisme en andere ellende is het gevolg. Alle zenders moeten dus vervangen worden door individuele zenders met elk een eigen code. Valt er dan weer een zender in verkeerde handen, dan kunnen wij die code toegang weigeren en een andere code van een andere zender weer kan activeren.

De ingang bestaat uit 2 deuren (in- en uitgang) die niet gescheiden vlak naast elkaar liggen. Achter de deur een lange rechte hellingbaan naar de parkeergarage.

Ik zoek een oplossing voor:

<b>Toegang</b>
Men komt aanrijden en met een zender kan op ca 40 meter afstand deur 1 (toegang) worden geopend. Er is geen mogelijkheid een paaltje o.i.d., voor het intoetsen van een code, voor de deur te plaatsen. We moeten i.v.m. mobiliteit van de bewoners werken met zenders.

<b>Vertrek</b>
Men komt via een hellingbaan aanrijden naar de deur. Een sensor bij de deur ziet dat er een voertuig nadert en opent deur 2 (vertrek).

Zowel vertrek als toegangsdeur: Nadat een auto of scootmobiel (elektrische rolstoel) door het oogje van de deur is gereden sluit de deur automatisch weer. Gaat er niemand door de deur, dan sluit na ca 30 seconden de deur zichzelf ook weer.

Ik denk dat ik dit redelijk betrouwbaar kan regelen met homeseer

<b>Wat ik nu dus zoek</b> is

1. <b>Zenders</b> die minimaal 1000 (maar liefst meer) verschillende toegangscodes kennen. Dit om te voorkomen dat iemand met een computerprogramma alle combinaties af gaat. Zenders mogen niet al te duur zijn, want we hebben er ca 200 nodig (en sommige bewoners moeten financieel minimaal rond zien te komen, maar bijv. 40,- per zender moet haalbaar zijn ).

2. <b>Een truc </b> waarmee ik kan zien dat er een auto of scootmobiel naar de deur rijdt. Dit verkeer gaat gedeeltelijk dus over dezelfde baan als de van de deur afrijdende autos. Het kan ook voorkomen dat tegelijkertijd een vertrekken en een auto de garage inrijdt en die kunnen elkaar op elke plek van de hellingbaan bij elkaar langs rijden.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by Snelvuur »

Ik zou er niet aan beginnen, puur omdat zoiets belangrijks als dit wil je niet door homeseer doen. Zou ook b.v. geen hartbewaking door homeseer doen, komt op het zelfde neer. Kans dat er wat fout gaat is zeker aanwezig en je wilt niet dat je garage deur niet open gaat.

Je moet gewoon prijsopvraag doen, om het "huidige" systeem van zenders te vervangen door een andere, dan ben je in principe toch klaar? Zal ook niet goedkoop zijn, maar wel betrouwbaar.. als het dan stuk gaat kan je op de leverancier terugvallen e.d. en met homeseer komen dalijk alle mensen naar jou toe mocht er iets fout gaat, dan wil je ook niet.

// Erik (binkey.nl)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by Alexander »

@beets: Ik zou ook niet aan homeseer of varianten gaan denken. Wat is het budget, want wij hebben voor onze VVE ook offerten aangevraagd alleen ging dit om 27 zenders. Ik kan je deze offerten dus nog wel toesturen. Heb je in ieder geval een richtprijs, of heb je die al?

Alexander
beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by beets »

@snelvuur. wat er nu zit is professioneel. 2 keer per week doet de ontvanger het niet en moet je 1 deur via een sleutel of handmatig openen. Om te kunenn resetten moet men allerlei trucs uithalen. Wat heet professioneel? Maar ik had ook mijn bedenkingen hoor over Homeseer (maar het leek mij zo handig en dan kunnen gelijk de ganglampen, nu continu aan en allerlei andere zaken geregeld worden. Ja natuurlijk hou ik rekening met veiligheid etc. maar het lichtniveau is nu veels te hoog.. dus er is veel te besparen.

@mgizmo Ik heb wel 3 prof. offertes aangevraagd, maar nog niet ontvangen. Er is nog geen budget. Het pand is slechts 2 jaar in gebruik en we moeten nog allerlei zaken uitzoeken/regelen. Natuurlijk zijn we al druk geld aan het reserveren, maar we hebben nog geen begroting opgezet.

Ik heb geen idee wat de kostprijs zal zijn. Als je mij een scan kan sturen van jouw offertes. Perfect, dan heb ik een richtlijn.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by Alexander »

haha grappig. Het is net of ik een van de bestuursleden van mijn VVE hier zie praten. Ik had ook een keer voorgesteld om de verlichting te verlagen, maar dat werd direct van tafel geveegd omdat dit noodzakelijk is voor noodsituaties. Het uitschakelen of verlagen van de wattage zou dan niet mogen.

Alexander
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by Henk »

Hier moet je als prive persoon niet aan willen beginnen en het vergt een embedded systeem en niet zoiets als Homeseer. Verder moet je administratieve software ontwikkelen, Dit vergt een professioneel systeem van een bedrijf wat toegangscontrole doet ....bijv. Keyprocessor. Onderschat dan ook niet het onderhoud van zon systeem- oa administratie en beheer afstandsbedieningen / lege batterijen, vervanging, en die inde wasmachine zijn geweest.

Henk
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by TANE »

Zoals eerder is ook aangemerkt denk ik dat Homeseer niet geschikt is voor 7x24 uur.
Maar mogelijkheden zijn er zeker met Homeseer
Je zou dan naar een partij moeten zoeken die iets voor je willen maken.
Hardware + Homeseer Plugin
Een Zigbee tag zou een oplossing kunnen zijn.


<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by Digit »

Conclusie: never nooit geen Homeseer gebruiken voor dit soort toepassingen. Nooit.
Ik zou Homeseer ook niet gebruiken om de douchewatertemperatuur te regelen, daar heeft men thermostaatkranen voor uitgevonden. Huisautomatisering is iets anders dan toegangscontrole.

<hr noshade size="1"><font size="1">Robert
http://www.hekkers.net <i>Digit's Online Home.</i></font id="size1">
beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by beets »

@Migizmo: als je binnen een organisatie iets wilt aanpassen moet je communiceren, communiceren en nog eens communiceren. Het is niet de techniek die iets onmogelijk maakt, maar het zijn altijd de mensen. En je moet heel goed weten waar je het over hebt zodat je elk -vaak ongegrond- argument met goede onderbouwing weet te weerleggen. Natuurlijk is goed licht nodig. Maar alleen als het nodig is en verder niet. Ik kom dus met een voorstel waarbij ik het energieverbruik met ca 70% ga verlagen (en wellicht krijg ik doorgedrukt dat we zelfs 80% gaan behalen). Dit zonder veel in te leveren in lichtniveau (alhoewel ik 400 Lux in een parkeergarage erg veel vind. 400 Lux is de norm voor bureau's waar men elke dag aan zit te werken. De besparing is wel mooi 20 euro per woning per maand (maar ik doe het meer voor het milieu hoor). Ik ben nu begonnen met communiceren en de eerste opmerkingen aan het weerleggen. Als je de grootste (excuse voor het woord) "schreeuwers" monddood hebt gemaakt, dan kan je binnen een vergadering de rest vaak wel meekrijgen. Althans dat is mij op veel andere plekken wel gelukt. Nu ga ik het eens proberen in mijn eigen woning.

@Henk dat er ellende is (gestolen, gewassen, etc. zender), dat snap ik, maar daarvoor hebben we een ingehuurd administratiebureau die dat regelt. Ik ben alleen de techneut die met een voorstel moet komen. Dat kan je helaas niet aan derden overlaten. Maak je niet ongerust. Ik ben ook professional -alleen niet in domotica-, dat blijkt. Ik heb meer verstand van energiebesparing (en dan niet bij particulieren, maar lekker grote projecten).

@digit Porfessionele systemen weigeren ook vaak dienst hoor. Ik kwam net weer bij de parkeergarage aan en de garagedeuren stonden weer lekker wagenwijd open. Storing dus. Overschat professionele systemen niet te veel. Die zie ik helaas ook vaak fouten maken.

Het openen van een deur leek mij iets wat gewoon 'domotica' is. Maar ik begrijp dat ik de bedrijfszekerheid van domotica te hoog inschat. Is domotica dan wel te vertrouwen als inbraakalarm (overigens ik kwam net terug van mijn bedrijf - vals inbraak alarm- Hoe bedoel je professioneel veiliger?). En wat te denken aan het bevochtigen van mijn bloembakken als ik op vakantie ben (er komt een aardig kapitaal aan planten te staan), als die uitdrogen ben ik mooi de pisang.
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by bbakker »

Ik denk niet dat dit een oplossing is voor domotica als je voor de rest geen domotica gaat installeren/gebruiken.

Er is een zender met 10 miljard verschillende codes, die bij de meeste mensen al in gebruik is en waarbij je geen extra administratie hoeft bij te houden of de zender verloren is of niet omdat de gebruiker dit zelf al doet. De GSM.

Plaats een GSM module. Hierin kan je de telefoonnummers programmeren van de mensen die de deur moeten kunnen bedienen. Ze bellen het nummer van de GSM module en de deur gaat open. Wanneer iemand zijn telefoon verliest blokkert die gebruiker zelf het nummer en vraagt een nieuwe kaart aan. Als hij/zij zijn eigen nummer behoud dan is dit verder geen probleem voor de administratie van de deur.

1 zwakpunt.... Wanneer een gebruiker per ongeluk het nummer van de gsm module belt.... gaat de deur open. Maar ja, niks is foolproof voor qualified fools
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by Snelvuur »

idd, installeer skype.. daar kan je een telefoon nr meegeven (caller id) en dan zegt die gsm module "kom maar binnen" moet dus geen huis tuin en keuken module zijn.

// Erik (binkey.nl)
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by bbakker »

Voordat je een nummer kan doorgeven via skype, controleert skype of dat nummer van jou is doordat je dat moet bevestigen via een sms vanaf dat nummer. Dus daar zie ik geen beveiligingsrisico. Ik bedoelde eerder dat je gsm in je zak zit en het toetsenbord niet geblokkeerd is.
Lempens
Member
Member
Posts: 265
Joined: Wed Dec 12, 2007 1:24 am
Location: Netherlands

Toegang parkeergarage onder woningen, hoe te regelen?

Post by Lempens »

Ik zou eens informeren bij Bekaer of Heras hekwerk. Dit zijn bedrijven die hier ervaring mee hebben. Want toegangscontrole zal niet alleen bij een appartementen complex zijn.

In het ziekenhuis van Helmond hebben ze het aan de hand van het kenteken gedaan. Staat een auto met een bepaald kenteken voor de poort gaat deze open en begint de meter te lopen.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”