Deur/Raam Open/Dicht Sensor + Brievenbus vol Sensor
Moderator: TANE
Hey,
Vraagje, ik wil eigenlijk een aantal dingen realiseren:
1) Ik wil kunnen zien of mijn ramen en/of deuren open staan. Wat heb ik hier voor nodig? Ben van plan een RFXCom aan te schaffen.
2) Als 1 lukt, kan ik een sensor zetten op het openmaken van de brievenbus (staat los, aan het begin van m'n pad), zodat ik weet wanneer er post in zit, maar misschien zijn hier slimmere oplossingen voor?
Thanks!
C.
Vraagje, ik wil eigenlijk een aantal dingen realiseren:
1) Ik wil kunnen zien of mijn ramen en/of deuren open staan. Wat heb ik hier voor nodig? Ben van plan een RFXCom aan te schaffen.
2) Als 1 lukt, kan ik een sensor zetten op het openmaken van de brievenbus (staat los, aan het begin van m'n pad), zodat ik weet wanneer er post in zit, maar misschien zijn hier slimmere oplossingen voor?
Thanks!
C.
Misschien had ik eerst beter moeten zoeken, maar wellicht is dit wat de meesten gebruiken: http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=46 ?
- b_weijenberg
- Forum Moderator
Je kunt hier X10 of Visonic raam/deursensoren voor toepassen.
De 433.92MHz RFXCOM ontvanger kan naast Oregon, KAKU, homeEasy etc ook de X10 sensoren ontvangen. De 868.95MHz RFXCOM Visonic ontvanger kan de Visonic PowerCode sensoren ontvangen. deze ontvanger kan je naast de 433.92 ontvanger installeren in dezelfde RFXCOM USB of LAN interface.
De sensor op de brievenbus heb ik zo opgelost:
Een deursensor-magneet haakt in de klep van de brievenbus en zodra die geopend wordt draait deze magneet naar beneden en weg van de deursensor. Als de brievenbus geleegd wordt haken we de magneet weer in de uitsparing van de brievenbusklep.
De 433.92MHz RFXCOM ontvanger kan naast Oregon, KAKU, homeEasy etc ook de X10 sensoren ontvangen. De 868.95MHz RFXCOM Visonic ontvanger kan de Visonic PowerCode sensoren ontvangen. deze ontvanger kan je naast de 433.92 ontvanger installeren in dezelfde RFXCOM USB of LAN interface.
De sensor op de brievenbus heb ik zo opgelost:
Een deursensor-magneet haakt in de klep van de brievenbus en zodra die geopend wordt draait deze magneet naar beneden en weg van de deursensor. Als de brievenbus geleegd wordt haken we de magneet weer in de uitsparing van de brievenbusklep.
- b_weijenberg
- Forum Moderator
Die KAKU sensoren kan je beter niet gebruiken voor huisautomatisering. Voor de stand-alone toepassing zijn ze prima maar voor HA toepassingen produceren die sensoren teveel RF data en storen daar andere sensoren mee en de reikwijdte is gering.
De KaKu deursensors zijn ronduit waardeloos te noemen. De overige KaKu spullen zijn daarintegen prima voor de meeste toepassingen
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Ik ben heel positief over KAKU, behalve over de deursensoren.
Ik gebruik hiervoor de DS10A magneetcontacten/X10 zenders omdat deze heel goedkoop op ebay te vinden zijn. Hiervoor moet je wel investeren in een extra 310Mhz ontvanger bij RFXcom maar kan je alle US zenders gebruiken.
Ik gebruik hiervoor de DS10A magneetcontacten/X10 zenders omdat deze heel goedkoop op ebay te vinden zijn. Hiervoor moet je wel investeren in een extra 310Mhz ontvanger bij RFXcom maar kan je alle US zenders gebruiken.
Ik heb de 310mhz sensorsinderdaad goedkoop gekocht en omgebouwd naar 433mhz. Dit kost je een paar euro per sensor en de reikwijdte wordt ook nog eens een stuk groter. Er staat hier ergens op het forum hoe je dat moet doen.
Hier kun je zien hoe de ds10 is om te bouwen.
http://www.domotica.famschenk.eu/DS10A_op_433Mhz.html
Of ga anders voor visonic
Ed
http://www.domotica.famschenk.eu/DS10A_op_433Mhz.html
Of ga anders voor visonic
Ed
Die DS10 ombouwen lijkt me wel wat! Dan zal ik meteen een stapeltje bestellen!
Maar is dat signaal 'instant'? Bijvoorbeeld als ik heel snel met de brievenbus klepper, komt dat dan goed door?
Maar wat voor RFXCOM heb ik nu nodig? Ik zelf dacht aan deze: http://www.rfxcom.com/transmitters.htm#87005
De 87005 dus. Dan ben ik toch in een keer klaar voor alle zaken? Zit hier ook genoeg programmeer/SDK informatie bij om zelf met dat apparaat te 'praten'? via TCP neem ik aan? Of heb ik daar perse een stukje software bij nodig. Ik ben zelf ontwikkelaar en heb (veel) ervaring met TCP protocollen...
Ik hoef niet aan een stukje software zoals homeseer, ik bouw het liever zelf
Maar is dat signaal 'instant'? Bijvoorbeeld als ik heel snel met de brievenbus klepper, komt dat dan goed door?
Maar wat voor RFXCOM heb ik nu nodig? Ik zelf dacht aan deze: http://www.rfxcom.com/transmitters.htm#87005
De 87005 dus. Dan ben ik toch in een keer klaar voor alle zaken? Zit hier ook genoeg programmeer/SDK informatie bij om zelf met dat apparaat te 'praten'? via TCP neem ik aan? Of heb ik daar perse een stukje software bij nodig. Ik ben zelf ontwikkelaar en heb (veel) ervaring met TCP protocollen...
Ik hoef niet aan een stukje software zoals homeseer, ik bouw het liever zelf

- b_weijenberg
- Forum Moderator
Met die 433.92 LAN receiver/transmitter kan je o.a. X10 en KAKU ontvangen en aansturen, de juise keuze dus.
Er zijn VB.NET programma's beschikbaar, onder NDA, die je als voorbeeld kunt gebruiken bij het schrijven van je eigen programma's
http://www.rfxcom.com/receivers.htm#VBsource
Er zijn VB.NET programma's beschikbaar, onder NDA, die je als voorbeeld kunt gebruiken bij het schrijven van je eigen programma's
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Ik gebruik ook de 87005 lan receiver/transmitter. Is de juiste keuze. (ik heb de DS10a niet omgebouwd en heb daarvoor nog een aparte USB 310 ontvanger van RFXcom erbij. Maar ombouwen schijnt ook prima te werken. Ik heb even een test gedaan met de DS10A: Als ik de magneet er in een snelle beweging langshaal gaat hij meteen zenden. Dus instant.
Alleen denk ik niet dat hij het aantal klepper's van de brievenbus niet goed zal registeren omdat de duur van het signaal zenden wel 1,5 sec duurt en jij sneller kan klepperen.
Alleen denk ik niet dat hij het aantal klepper's van de brievenbus niet goed zal registeren omdat de duur van het signaal zenden wel 1,5 sec duurt en jij sneller kan klepperen.
Snel klepperen gebeurd alleen maar door kleine kinderen [:D]
Ik heb aan de binnenkant van de voordeur een borstel met klep gemonteerd.
het contact zit bij mij op de binnenklep.
- Antoon
Ik heb aan de binnenkant van de voordeur een borstel met klep gemonteerd.
het contact zit bij mij op de binnenklep.
- Antoon
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by b_weijenberg</i>
<br />Met die 433.92 LAN receiver/transmitter kan je o.a. X10 en KAKU ontvangen en aansturen, de juise keuze dus.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Sources hoef ik niet (en zeker niet als dat geld kost). Ik heb aan protocol informatie voldoende... Krijg je die protocol info er wel bij?
Of zijn er open source projecten die met RFXcom praten waar ik dat protocol uit kan afleiden?
<br />Met die 433.92 LAN receiver/transmitter kan je o.a. X10 en KAKU ontvangen en aansturen, de juise keuze dus.
Sources hoef ik niet (en zeker niet als dat geld kost). Ik heb aan protocol informatie voldoende... Krijg je die protocol info er wel bij?
Of zijn er open source projecten die met RFXcom praten waar ik dat protocol uit kan afleiden?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by JayBee</i>
<br />Ik heb even een test gedaan met de DS10A: Als ik de magneet er in een snelle beweging langshaal gaat hij meteen zenden. Dus instant.
OK, dan is dat inderdaad voldoende. Hij hoeft ook maar 1x te zenden
Want vol is vol wat de brievenbus betreft
Thanks voor 't testen!
<br />Ik heb even een test gedaan met de DS10A: Als ik de magneet er in een snelle beweging langshaal gaat hij meteen zenden. Dus instant.
OK, dan is dat inderdaad voldoende. Hij hoeft ook maar 1x te zenden

Want vol is vol wat de brievenbus betreft

Thanks voor 't testen!