Devices ON/OFF status verzenden afhankelijk ...

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Situatieschets: Het is avond, je hebt een van je woonkamer verlichting aan, je tv staat aan, audio apparatuur staat uit. Je verlaat het huis en het systeem signaleert dat je weg bent (op wat voor manier is even voor mijn verhaal niet belangrijk), vervolgens worden alle devices uitgezet welke aan stonden (uiteraard middels een event). Je komt terug en de devices die aan stonden voordat je wegging moeten weer automatisch aan gaan.

Is er hier iemand die dit al mogelijk heeft gemaakt? Het is dan niet de bedoeling dat alle devices in de woonkamer aan gaan. Alleen de devices die aan stonden voordat ze uitgezet werden door HS.

Nu hoop ik niet dat iemand gaat roepen dat er virtuele devices aangemaakt moeten worden voor ieder aanwezig device, die de huidige status van het device in de virtuele device zet alvorens het device uit te zetten. Ik hoop op een mooiere/intelligente oplossing.

Alexander
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Nog niemand? Ben ik de enige die deze functionaliteit wilt hebben? Ik neig nu heel erg naar de koppeling met mijn bestaande log database om de laatste status voor de gewenste status daar uit op te maken. Aangezien ik al een script heb om events te runnen, is dit niet al te lastig denk ik. Kwestie van de juiste query uitvoeren.

Maar goed, echt niemand die met hetzelfde gemis zit?

Alexander
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Afgezien van de vraag of het kan, vraag ik me af of ik het wel zou gebruiken. Neigt volgens mij naar een "ben ff weg" knop bij de voordeur die bediend moet worden als je het huis verlaat.

<hr noshade size="1"><font size="1">Robert
http://www.hekkers.net <i>Digit's Online Home.</i></font id="size1">
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Oke, andere situatieschets (maar ik weet niet of het voor jou van toepassing kan zijn):
Ik heb in de woonkamer een beamer hangen met doek (beide zitten weliswaar weggewerkt in het plafond). Ik heb een virt. device genaamd "sfeer". Ik heb er nog niet veel mee gedaan dan dat value=0=Normaal, value=1=Bioscoop. Als ik het doek naar beneden laat gaan (Popp schakelaar) dan gaat de scene geactiveerd worden (event start mijn beamer, gooit het licht uit, audio aan, pc aan, e.d.). Na de film druk ik op de schakelaar voor het doek om omhoog te gaan. Virtuele device "sfeer" krijgt dan door een event de value=0. Een andere event reageert daar weer op en dan zou ik dus juist willen dat de devices die uitgegaan (bijv. het licht) zijn weer naar de laatste status (voordat de value=1 werd) gaan.
Klinkt deze aannemelijker om toe te passen?

Alexander
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Die wel ja :-)

TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Het is denk ik wel mogelijk..maar wel lastig om te maken.
Je zou alles naar een Db kunnen schrijven en in een dergelijke situatie en dan weer opvragen.

<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
petermdevries
Member
Member

Post by petermdevries »

Grappig... ik zit over precies hetzelfde vraagstuk te denken.
Ik wil inderdaad ook verlichting en eventueel nog wat extra devices uit laten gaan op moment dat er niemand meer in een kamer is en die devices weer aan laten gaan zodra er weer iemand in de kamer is.

Voor verlichting speel ik met het idee om 1 virtual device te gebruiken die het 'programma' bijhoudt (bijv sfeer, alles etc). De combinatie van aanwezigheid en de status van dit device zou volgens mij voldoende moeten zijn om het verlichtingsdeel te regelen. Eventueel kan ik dan ook nog 's nachts de status resetten voor als ik de kamer verlaat en pas de volgende ochtend terugkom zodat dan de verlichting niet weer in het programma aanspringt.

Voor de andere devices moet je inderdaad per device de status bijhouden... die log is geen gekke gedachte...
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Je zult inderdaad goed moeten bedenken wat/wanneer je wel/niet wilt 'restoren'. Bv bewust overrulen: wat doe je met een lampje die je toch maar hebt aangedaan tijdens Bisocoop-sfeer. Moet die dan weer uit of laat je die toch maar aan (HS weet de reden van overrulen niet)?

Antoon
Member
Member

Post by Antoon »

Misschien heb je hier iets aan

http://board.homeseer.com/showthread.ph ... averestore

- Antoon
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Ja hetzelfde idee alleen in een file. D8 misschien dat Homeseer iets zelfs voor verzonnen had ofzo. Ook wel grappig dat er iemand is die niet begrijpt dat ie de enige is. Gelukkig heb ik hier meer medestanders. Het is wel zo dat ik al status wijzigingen log naar een database. Dus statussen opnieuw in een textfile wegschrijven is overdone wat dat betreft.

@robert: dat is inderdaad wat in de praktijk moet zich moet bewijzen. Dat is met veel als je zoveel mogelijk gaat automatiseren. Het dynamische verdwijnt daardoor. Alles verloopt dan volgens een patroon.

Alexander
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Ik komt toch terug op mijn statement van vannacht dat ik het niet wegschrijf in een file, omdat het toch in de database staat. Ik ga het toch via een file doen om de eenvoudige reden dat er continue wat weggeschreven wordt in de database en daardoor de ene laatste status niet de status hoeft te zijn voordat ik de actie initieerde.
De link die Antoon gaf scheelt dus enorm veel tijd.

2B continued

Alexander
Peterpc
Member
Member

Post by Peterpc »

Als 's morgens een lamp aan is en je verlaat de kamer en je komt weer de kamer in als het weer licht is, zo de lamp dus weer aan gaan.

Ik heb het volgende gedaan: Op het dak van mijn huis een licht sensor geplaatst. Deze geeft 255 waarden van lichtintensiteit. In homeseer zijn 4 devices die de status van hoeveelheid licht aangeven:
1. de zon schijnt
2 het is bewolkt
3 het is schemer
4 het is donker

Bij 1 hoeft er geen licht aan, 2 licht aan in keuken, 3 licht aan in gang, 4 gordijnen dicht.

Elke ruimte heeft een bewegingssensor en een virtuele aanwezigheidssensor.
De bewegingssensor in die ruimte activeert de virtuele sensor.
De bewegingssensoren in de aangesloten ruimtes deactiveert de virtuele sensor.(eventueel met een vertraging)
Op die manier kun je dus in die ruimte blijven, zonder beweging te maken en blijft de ruimte bezet. (boek lezen, tv kijken)
Afhankelijk van de 4 lichtniveaus wordt bepaald of de verlichting in die ruimte aan of uit moet. Verder bepalen sensoren van andere devices (TV voor huiskamer, bad temperatuur voor badkamer) op welk percentage lampen aan moeten staan.
Heb dit nu al een aantal jaren zo werken en het bevalt zeer goed.

Als je X-10 modules hebt, die via extended codes in dimstand gebracht kunnen worden, gaan ze met een ON commando naar de laatste dimstand. Op die manier kun je met de lokale schakelaar de sfeer exact afstemmen en via HS in/uit schakelen.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Dat klinkt als een mooie uitwerking, maar ik zie het verband even niet met mijn "probleem". Dat een X-10 module naar zijn laatste dim stand gaat als je het ON-commando geeft, is niet de oplossing dat ik bedoel. Ik wil feitelijk de ene laatste status weten van het device. Ik ben nu ook druk bezig met het script waar Antoon mij op wees, maar ik stuit nu al op een probleempje: Het lijkt alsof de RFXCOM plugin voor de Harrison curtains niet de juiste status aanneemt (http://domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=3685). Aangezien het script waar Antoon mij op wees puur kijkt naar de statusvalue (en dat mij ook logisch lijkt), heb ik daar nu een "probleempje". En dan kan ik een uitzondering maken, maar ik haat uitzonderingen ;-)

Overigens welke lichtsensor gebruik je? Want ik gebruik nu de lichtsensoren van de MS13E's, maar die geven geen lichtintensiteit door en jammer genoeg kan ik die ook niet afstellen (zover ik weet).

Alexander
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Je kan de lichtsensoren van de MS13's afstellen als je een weerstandje vervangt door een potmeter zie http://www.laureanno.com/x10-mod1.html). Ik heb dit bij mijn MS13's gedaan naar volle tevredenheid.

Rene.
Herbus
Member
Member

Post by Herbus »

@peterpc
Ben ook benieuwd naar jouw dusk/dawn sensor. Ik gebruik nu de standaard sun rise en sun set maar ben hier niet meer tevreden over. Jouw oplossing lijkt prima.

Herbus (Jos)
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”