Licht aan door bewegingssensor, homeseer of schakelaar?
Moderator: Ruud
Heeft iemand onder ons een methode in gebruik om te achterhalen of een device via de methodes in het onderwerp aan of uitgeschakeld is?
Ik zou het bijv fijn vinden als ik handmatig de licht aanzet, dat deze ook aan blijft ipv dat deze uit gaat omdat mijn bewegingssensor geen ON signaal meer geeft voor een aantal minuten. Of bijv achterhalen of een licht aan of uitgegaan door een actie binnen HS.
Alexander
Ik zou het bijv fijn vinden als ik handmatig de licht aanzet, dat deze ook aan blijft ipv dat deze uit gaat omdat mijn bewegingssensor geen ON signaal meer geeft voor een aantal minuten. Of bijv achterhalen of een licht aan of uitgegaan door een actie binnen HS.
Alexander
Niemand?
Alexander
Alexander
Ik begrijp niet goed waar je heen wil,maar ik gebruik voor lampen aan en uit via motion de BLRadar plugin.
Deze werkt met occupancy sensors.
Kijk anders even naar mijn post. http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=3606
- Antoon
Deze werkt met occupancy sensors.
Kijk anders even naar mijn post. http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=3606
- Antoon
@antoon: wat begrijp je niet uit mijn verhaal? dan kan ik dit verduidelijken.
Alexander
Alexander
Is een draadloze wandschakelaar geen optie? Bijvoorbeeld de wst-8800 of awst-8802 van Klik Aan Klik Uit. Het schijnt te werken met RFXcom.
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=32
Ik herken je problematiek. Ik werk zelf met mini-inbouw schakelaars via X10. Je zou ipv je reguliere schakelaar zo'n draadloze wandschakelaar kunnen gebruiken.
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=32
Ik herken je problematiek. Ik werk zelf met mini-inbouw schakelaars via X10. Je zou ipv je reguliere schakelaar zo'n draadloze wandschakelaar kunnen gebruiken.
Ja, maar dat betekent dat ik van alle duwi schakelaars inbouwmodules moet maken (dus de schakelaar eraf halen) en daarop een draadloze duwi schakelaar plaatsen. Dat is wel erg veel geld over de balk smijten aangezien zo'n draadloze ook 60 euro kost. X10 ga ik niet meer aan beginnen (muv de bewegingsmelders die ik nu nog heb).
Met de bewegingssensoren is het simpel aangezien ik die op een andere device code heb staan dan kan ik daarop controleren (aangezien ik zo ook mijn licht aanschakel met een event), maar lokale schakelaars is anders. Zou er een functie binnen de ZWave HS api aanwezig zijn waarop je kunt controleren of er lokaal gedrukt is?
Alexander
Met de bewegingssensoren is het simpel aangezien ik die op een andere device code heb staan dan kan ik daarop controleren (aangezien ik zo ook mijn licht aanschakel met een event), maar lokale schakelaars is anders. Zou er een functie binnen de ZWave HS api aanwezig zijn waarop je kunt controleren of er lokaal gedrukt is?
Alexander
Ik begrijp niet wat je nu wil zien in homeseer.
Als je de lamp met de hand aan maakt dan zie je dat toch in homeseer?
Ook als deze via een event aan of uit gaat is dit toch te zien.
- Antoon
Als je de lamp met de hand aan maakt dan zie je dat toch in homeseer?
Ook als deze via een event aan of uit gaat is dit toch te zien.
- Antoon
ik zou situaties kunnen opnoemen waarbij ik wil dat het systeem anders reageert zodra ik lokaal schakel of via een andere methode (scripts/bewegingsmelders/andere devices).
Alexander
Alexander
Net als Antoon begrijp ik je niet helemaal.
Maar volgens mij wil je dit. De lokale schakelaar en de bewegingssensor hebben allebei een andere code maar kunnen allebei de lamp schakelen. Als je dat via HS laat doen moet je 2 events aanmaken, 1 voor iedere code en dan bepaal je zelf wat er gebeuren moet en wanneer.
Maar volgens mij wil je dit. De lokale schakelaar en de bewegingssensor hebben allebei een andere code maar kunnen allebei de lamp schakelen. Als je dat via HS laat doen moet je 2 events aanmaken, 1 voor iedere code en dan bepaal je zelf wat er gebeuren moet en wanneer.
En als de lamp achter de schakelaar hangt zoals volgens mij bij iedereen hier? Ik kan een event aanmaken dat zodra iemand de schakelaar gebruikt de lamp aan moet, maar dat gebeurd al zonder HS te gebruiken. Immers zit de lamp direct achter de schakelaar.
* met schakelaar bedoel ik bijv een Xanura of Duwi module.
Ik had een tekeningetje gemaakt in paint, maar kan deze niet toevoegen. Ik krijg een 500 melding na het uploaden.
* met schakelaar bedoel ik bijv een Xanura of Duwi module.
Ik had een tekeningetje gemaakt in paint, maar kan deze niet toevoegen. Ik krijg een 500 melding na het uploaden.
Misschien wordt het verhaal wat duidelijker als je de volgende vragen zou kunnen beantwoorden:
1. Welke module heb je op de lamp aangesloten om deze vanuit Homeseer aan- en uit te kunnen zetten?
2. Welke module heb je op de schakelaar aangesloten om jouw (handbediende) schakel-event met Homeseer te kunnen registreren?
3. Op welke adressen heb je deze modules ingesteld en op welk adres heb je jouw bewegingssensor gezet?
4. Zijn de modules uit vraag 1 en 2 samen een module, waarop een lamp en een schakelaar zijn aangesloten? (In dit geval zou je kunnen kijken of je twee verschillende adressen kunt instellen voor de in- en de uitgang.)
Laat het maar even weten, zodat het makkelijker wordt om het probleem te kunnen achterhalen c.q. op te lossen.
1. Welke module heb je op de lamp aangesloten om deze vanuit Homeseer aan- en uit te kunnen zetten?
2. Welke module heb je op de schakelaar aangesloten om jouw (handbediende) schakel-event met Homeseer te kunnen registreren?
3. Op welke adressen heb je deze modules ingesteld en op welk adres heb je jouw bewegingssensor gezet?
4. Zijn de modules uit vraag 1 en 2 samen een module, waarop een lamp en een schakelaar zijn aangesloten? (In dit geval zou je kunnen kijken of je twee verschillende adressen kunt instellen voor de in- en de uitgang.)
Laat het maar even weten, zodat het makkelijker wordt om het probleem te kunnen achterhalen c.q. op te lossen.
1. http://www.ezhome.nl/index.php?main_pag ... cts_id=224
2. zie antwoord op vraag 4
3. q1, bewegingssensor op b1
4. nee gaat niet
Maar 1 had net zo goed een xanura, KAKU of marmitek module kunnen zijn.
Alexander
2. zie antwoord op vraag 4
3. q1, bewegingssensor op b1
4. nee gaat niet
Maar 1 had net zo goed een xanura, KAKU of marmitek module kunnen zijn.
Alexander
Ik even kort de handleiding van de module gelezen en kan er inderdaad niet over twee verschillende kanalen lopen.
Er zijn echter wel modules waar het mee kan, maar jouw probleem kan in principe zonder extra hardware worden opgelost:
In de event-handler (Homeseer) beschrijf je wat er moet gebeuren op adres q1 bij het krijgen van zowel een event op q1, als op b1, als op eventuele andere events (timers, afstandsbediening... enz.)
Met andere woorden de oplossing zit 'm in hoe je de scripts maakt.
Het enige wat je uiteraard niet kunt in deze situatie, is de lamp niet aan laten gaan als je de schakelaar bedient, maar ik neem aan dat je dan de lamp sowieso alvast aan wilt laten gaan?
Je kunt in elk geval verschillende timers starten op events van de verschillende adressen daar vervolgens weer iets mee doen.
Er zijn echter wel modules waar het mee kan, maar jouw probleem kan in principe zonder extra hardware worden opgelost:
In de event-handler (Homeseer) beschrijf je wat er moet gebeuren op adres q1 bij het krijgen van zowel een event op q1, als op b1, als op eventuele andere events (timers, afstandsbediening... enz.)
Met andere woorden de oplossing zit 'm in hoe je de scripts maakt.
Het enige wat je uiteraard niet kunt in deze situatie, is de lamp niet aan laten gaan als je de schakelaar bedient, maar ik neem aan dat je dan de lamp sowieso alvast aan wilt laten gaan?
Je kunt in elk geval verschillende timers starten op events van de verschillende adressen daar vervolgens weer iets mee doen.