duwi soms vreemde waardes in homeseer

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1135
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by Akatar »

ik heb een aantal duwi schakelaars en tussenstekkers die soms wat eigenaardig doen
bv: terwijl alles gewoon aanstaat:
7-10-2013 13:20:17 - Device Update - Device: Z-Wave badkamer badkamer radio Status set to DIM 2%
7-10-2013 13:20:18 - Device Update - Device: Z-Wave badkamer badkamer radio Status set to ON
7-10-2013 13:23:48 - Device Update - Device: Z-Wave badkamer badkamer radio Status set to value 253

iemand een idee? er zijn meer duwi's die dit doen
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by raymonvdm »

Ik neem aan dat het Duwi Schakelaars zijn een geen Dimmers heeft HomeSeer wel de juiste device type gedetecteerd ?
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1135
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by Akatar »

yep, das allemaal akkoord.
dit doet hij soms,
vage dingen die duwi's
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by raymonvdm »

Ik heb er geen last van dat maakt het nog vreemder

Heb je wel de laatste versie van HS2 ?

Code: Select all

HomeSeer Version:	Professional Edition 2.5.0.80
Een voorbeeld van een van tussenstekkers in Z-Wave Node Who Am I

Code: Select all

Reitz-Group.de	 3001 H	 0 H	 True	 2.51 (ZDK Version 5,02 Patch 1) App: 1.0
Een voorbeeld van een van mijn inbouw modules in Z-Wave Node Who Am I

Code: Select all

Reitz-Group.de	 2001 H	 0 H	 True	 2.51 (ZDK Version 5,02 Patch 1) App: 1.0
* Ze hebben overigens allemaal dezelfde software versie
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1135
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by Akatar »

ik draai een oude versie van homeseer.
zodra ik een recentere versie draai wordt mijn zwave traag (duurt soms 20 seconden dat een lamp aan/uit gaat) en hs loopt binnen 2 dagen vast

ik draai 2.5.0.4
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by raymonvdm »

Akatar wrote:ik draai een oude versie van homeseer.
zodra ik een recentere versie draai wordt mijn zwave traag (duurt soms 20 seconden dat een lamp aan/uit gaat) en hs loopt binnen 2 dagen vast

ik draai 2.5.0.4
Dat is wel een hele oude versie want hij staat niet eens in de change log :-) http://www.homeseer.com/support/releasenotes.htm

Wat voor Z-Wave controller gebruik je ? ik heb zelf een Aeon Labs Z-Wave stick en herken het vastloop probleem alleen op het moment dat hij een aantal dagen bezig is geweest met het pollen van mijn Nuon Stekkerblok terwijl deze niet is aangesloten verder is het gewoon stabiel. Ik poll de Duwi nodes ook heel lief (ongeveer elke 120 seconden en versprongen dus niet allemaal tegelijk in eens)

Bij mij loopt er ook elke nacht tussen 03:00 en 05:00 een Z-Wave Network Health Option om alle nodes te optimalizeren (qua Z-Wave bereik) en ook dit gaat gewoon goed.

Ik zou toch een kopie maken van je complete homeseer map (backup) en dan de installatie updaten naar 2.5.0.80 en vanaf daar trouble shooten.
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1135
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by Akatar »

ik heb gewoon een aeon labs stick, de stap naar .80 heb ik al meerdere keren genomen en altijd met hetzelfde resultaat. trage zwave verlichting en binnen 2 dagen alles vast.

op een gegeven moment geef je het op, ik meende dat ik ergens op het homeseer forum had gelezen dat een aantal zwave problemen niet worden opgelost maar dat men dit gaat oplossen in hs3

of ik overga na hs3? vast wel, maar er missen nog teveel plugins
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by raymonvdm »

Ik gebruik overigens Windows 7 verder weet ik niet wat "onze" verschillen zijn
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Superhuub
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Thu Dec 23, 2010 9:05 pm

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by Superhuub »

Ik heb ook wel eens zoiets raars gehad met dimmers die met vreemde waarden terugkwamen door het pol proces. In mijn z-wave netwerk zitten ongeveer 20 devices. Daarbij de volgende punten beetgepakt en uiteindelijk is het probleem opgelost.

-1) reductie van het z-wave traffic. Onnodige z-wave polling uitgezet. Alleen polling aangezet voor vier devices om de 5 minuten. Er zijn devices die instant-updates versturen, dus daarvoor hoefde voor mij de polling geheel niet aan.

-2) Controleer je homeseer rules. Ik heb in het verleden wel eens te maken gehad met events die heel snel re-triggerden vanwege configureerfouten. Dit kan leiden tot veel z-wave traffic als je dit in de action hebt staan. Dit kan ook tot allerlei vertraging leiden.

-3) Ik had het gevoel dat rules op basis van ‘conditions’, belastender waren voor het homeseer systeem dan rules gebaseerd op b.v. een device status change. Ik had met name voor mijn verlichting uitgebreide rules gedefinieerd op basis van ‘conditions’ en daarbij merkte ik soms een onaangename vertraging. Nu heb ik de oplossing gevonden door mijn rules anders te schrijven en door middel van een runevent script waarvan hier meer terug te vinden is: http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=47&t=4290 Het kostte wel even tijd om mijn verlichting op deze wijze te configureren, maar ik heb nu wel supervlotte schakeltijden i.c.m. Homeseer.

-4) Ik gebruik de laatste versie van Homeseer 2 en deze geeft bij mij de minste z-wave errors, dus ik zou deze overwegen.

Succes, Huub
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: duwi soms vreemde waardes in homeseer

Post by raymonvdm »

Ik heb soms wel eens dat HomeSeer vastloopt maar dit komt door het overnemen van de computer met Remote Desktop, op een of andere manier hangt HomeSeer zich dan op. Ik gebruik nu TightVNC en daarmee is het probleem er niet,
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”