Projectie scherm sturen en een kleine vraag

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Doompie
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Tue Nov 11, 2008 11:55 am
Location: Netherlands

Projectie scherm sturen en een kleine vraag

Post by Doompie »

goede morgen,

Ben in ons nieuwe huis begonnen met domotica.
Als eerste project ben ik het zit gedeelte van de woonkamer aan het automatiseren.

Maar nu loop ik tegen twee problemen / onduidelijkheden aan.

1)
Ik heb een 100" elektrisch projectie scherm hangen wat via 433MHz RF gestuurd wordt.
Maar ik kan nergens iets vinden hoe ik met de CM15A RF signalen kan sturen / inlezen.
zodat ik de AB van het scherm niet meer nodig heb.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?
zijn er andere "algemene" RF interfaces die ik misschien moet aan schaffen ?

2)
de tweede kanalen van de two lamp micro modules (met geheugen functie) schakelen standaard in met een +/-70% dim.
De active home SW die ik tijdelijk gebruik tot ik HS heb ingericht denkt natuurlijk dat die lampen default 100% opkomen en kan dus geen BRIGHT meer sturen..
vreemd maar is zo op dit moment :(
iemand daar een oplosing voor ? of gewoon even afwachten of HS het wel wil begrijpen ?

Verder is het allemaal leuk gelukt
Wat ik heb gedaan:
- 9 spots in 4 groepen gestuurd
- 15 meter RGB LED's volledig bestuurbaar in een lichtkoof rondom de zitkamer (Chromoflex gestuurd)
- centrale lamp
- scene controller in de muur afgemonteerd met Niko 4 drukknop met blauwe leds :)
rest wordt gaandeweg uitgebreid..

Alvast hartelijk dank voor het lezen en reageren. Foto's op verzoek ;)
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Projectie scherm sturen en een kleine vraag

Post by r_255 »

Hallo Doompie,

Het sturen via 433 mhz is een ruimbegrip omdat daar nog al wat verschillende protocollen in zijn.

Wat meestal werkt is een zonnewering schakelaar er tussen zetten ( zelf had ik dit met een kaku zonnewering schakelaar opgelost die ik rechtstreeks op de bedienings knoppen had gezet)

Dat hangt dus idd van de protocollen die je interface kan lezen, en voor 433Mhz gebruiken we hier meestal een RFXCOM ontvanger/zender maar dat hangt een beetje van je basis setup af. Heb je voornamelijk z-wave neem dan gewoon een zwave zonne schakelaar of van het soort dat je reeds gekozen heb als basis. ( maar volgens mij lees ik x10 )

ps : let op dat je scherm altijd vrijloopt, als hij ook maar even blijft hangen heb je de kans dat hij zich afrolt in de behuizing en met een beetje pech kan je dan je scherm gaan vervangen.

Ik zou verder gewoon even op hs wachten, heb je meteen een leuke aansturing voor je chromoflex.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Projectie scherm sturen en een kleine vraag

Post by Alexander »

@dominique: Welk scherm heb je? Ik heb de variant zonder afstandsbediening gekozen (als ik het idee heb welke je hebt), dan gebruik je een zonwering schakelaar die met X10/A10 te bedienen is.
Doompie
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Tue Nov 11, 2008 11:55 am
Location: Netherlands

Projectie scherm sturen en een kleine vraag

Post by Doompie »

Ik heb het Highline scherm van projectieschermen.net

als voorbereiding had ik al zon zonwerings module aangeschaft, maar (nog) niet geinstalleerd.
het punt is inderdaad zoals aangehaald..

anders moet ik diep gaan graven in mijn elektronica kennis en een interfaceje bouwen die dmv. scripting dan gestuurd gaat worden vanuit homeseer..maar hoopte op een aftermarket oplossing eigelijk..
Thnx zover alvast.

Gr.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Projectie scherm sturen en een kleine vraag

Post by Alexander »

Wat je regelmatig hier ziet gebeuren is dat een remote gekoppeld wordt aan een interface kaart voor de pc, zodat het net alsof de knoppen van je afstandsbediening worden ingedrukt. Niet de mooiste oplossing natuurlijk, maar soms niet anders. Elecro kennis heb je dan overigens niet nodig.
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Projectie scherm sturen en een kleine vraag

Post by Esteban »

Fotos zijn altijd welkom. Leuk te lezen dat we weer een Chromoflex user meer in ons midden hebben. ;)

Wat betreft je scherm, zoals r255 aangaf, ga eerst wat met HS aan de slag. Daarna zijn er verschillende mogelijkheden afhankelijk van wat voor aansluitingen je scherm heeft. Een kant-en-klaar optie voor Homeseer is er voor zover ik weet niet. Succes

Ciao,
Esteban
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”