HomeSeer beveiliginsinstallatie

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: HomeSeer beveiliginsinstallatie

Post by Mdamen »

Thanks aangepast, zat eerst met ex.btw prijzen te rekenen :-)
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by b_weijenberg »

Als je voor Z-Wave een USB stick kiest maak dan de vergelijking met RFXCOM USB:
http://www.rfxcom.com/transmitters.htm#10105 € 86
http://www.rfxcom.com/receivers.htm#10103 € 115
totaal USB € 201 ipv LAN € 265

Een directe vergelijking is niet eenvoudig te maken omdat je met RFXCOM niet beperkt tot één protocol maar:
X10 lighting,
X10 security,
Digimax RTS10,
KlikAanKlikUit **,
Chacon **,
ELRO AB600,
DomiaLite,
ByeByeStandBy,
NEXA **,
Proove,
Intertechno **,
Düwi **,
Harrison electrical curtain,
HomeEasy UK **,
HomeEasy EU **,
Ikea Koppla,
Flamingo,
ATI Remote,
Robocam/Ninja,
Waveman.
RFXSensor devices,
RFXPower & RFXMeter devices,
Oregon Scientific weather sensors,
Oregon Scientific Body Weight Scale,
ATI Remote Wonder,
HomeEasy,
cent-a-meter, Electrisave,
OWL CM113
OWL CM119

Dus zou je ook Harrison willen aansturen of Oregon temperatuur en vochtigheidssensors willen ontvangen dan kan dat.

En maak eens een berekening voor de toekomst waarbij meer apparaten ingezet gaan worden b.v.
6 dimmers, 6 apparaat modules, 3 bewegingsmelders en een interface:
KAKU dimmer 21,50, apparaat module 17,95, dubbele wandschakelaar 18,50 http://www.klikaanklikuit.nl/
Z-Wave ZDP200 dimmer 44,95, ZRP200 apparaat module 44,95, ZTM230 dubbele inbouw zender 73,95, ZIR010 bewegingsmelder 73,95
http://www.elekhomica.nl/index.php?cPat ... o7i1l94nj4

KAKU 129,00 + 107,70 + 3 MS13 86,85 + RFXCOM USB zender/transmitter 115,43+85,68 totaal € 524.66
Zwave 269,70 +269,70 + 221,85 + Z-Wave ZCU201 USB 67,95 totaal € 829,20

Het is dus niet eenvoudig om een één op één vergelijking te maken.
Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Mdamen »

Het ging mij erom dat de bewering dat het niet voor dit budget met z-wave niet uit zou kunnen niet klopt. Voor zijn investering past het juist prima binnen budget.
Daarnaast is het vergelijken inderdaad lastig, zeker om de z-wave technologie veel robuuster is dan de KAKU modules (denk aan een mesh netwerk, feedback, status uitvraag etc.)
Er zitten naast prijsverschil dus ook wel degelijk andere plussen/minnen aan wat LostDreamer ook al duidelijk wilde maken.
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Persoonlijk zou ik voor actoren toch eerder kiezen voor 2-weg.
En een beveiligingsinstallatie zou ik zoveel mogelijk autonoom laten opereren.
Diens sensoren kunnen ontvangen en de status van de installatie uitlezen is leuk, maar voor de rest ben ik er niet happig op om HS of elk ander pakket in te zetten als alarminstallatie. Even met die schroevedraaier kortsluiting maken op een buitenlamp en je beveiliging ligt lam ;)
William.abbo
Member
Member

Post by William.abbo »

Ik zou in jouw geval ZWave toepassen, betrouwbaar (en ook goedkoper dus) volgens bovenstaande berekening. Maarrrrr..... er gaat niets boven een bedraad beveiligingssyseem (sorry, is nu eenmaal mijn vakgebied). Voor de rest is ZWave zeer betrouwbaar, draait hier al 1 1/2 jaar probleemloos.
jorisdekloris
Member
Member

Post by jorisdekloris »

De RFXCOM kan toch ook Zwave aansturen/uitlezen? Dan zou ik ook voor een combi kunnen gaan van Zwave en KAKU.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member

Post by AshaiRey »

Goed dan hier even mijn mening.
Wie eenmaal aan domotica begint, al is het in het begin alleen maar een alarminstallatie wil uiteindelijk er meer mee doen en dan is een RFXCom toch reuze handig. Wat ik daarmee wil zeggen is dat een RFXCom een erg universeel apparaat is waarmee je alle kanten uit kan. Begin je dus met Z-wave dan is het geen enkele probleem om er later als de domotica gekte toeslaat uitbreidingen op los te laten. Trouwens Z-wave kan ook zonder RFXcom dus zie ik het hele probleem niet zo.
Bram
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

jorisdekloris wrote:De RFXCOM kan toch ook Zwave aansturen/uitlezen?
Nee. Kijk maar naar Bert's lijstje, daar staat geen ZWave tussen.
Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Mdamen »

jorisdekloris wrote:De RFXCOM kan toch ook Zwave aansturen/uitlezen? Dan zou ik ook voor een combi kunnen gaan van Zwave en KAKU.
Rfxcom kan geen zwave uitlezen, maar zoals Bram hierboven al aangeeft sluit het een het ander natuurlijk niet uit..
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by b_weijenberg »

Digit wrote:Even met die schroevedraaier kortsluiting maken op een buitenlamp en je beveiliging ligt lam ;)
Voor een autonoom alarmsysteem zijn ook een aantal voorzorgsmaatregelen noodzakelijk. Doe je dat niet dan zal bij de meeste van ons de telefoon en internet verbinding er ook uitliggen als de spanning wegvalt. Het alarmsysteem zal nog wel op zijn batterij proberen signalen naar buiten te sturen maar netgevoede zaken als router, sirene en lampen werken dan ook niet meer.
Een UPS op de Internet router is dus aan te bevelen en als je die dan toch in gebruik neemt zet dan gelijk je HS systeem en camera's er op dan blijft dat ook nog voldoende lang werken om een bericht naar buiten te sturen inclusief een plaatje van de inbreker.
John
Member
Member

Post by John »

b_weijenberg wrote:
Digit wrote:Even met die schroevedraaier kortsluiting maken op een buitenlamp en je beveiliging ligt lam ;)
Voor een autonoom alarmsysteem zijn ook een aantal voorzorgsmaatregelen noodzakelijk. Doe je dat niet dan zal bij de meeste van ons de telefoon en internet verbinding er ook uitliggen als de spanning wegvalt. Het alarmsysteem zal nog wel op zijn batterij proberen signalen naar buiten te sturen maar netgevoede zaken als router, sirene en lampen werken dan ook niet meer.
Een UPS op de Internet router is dus aan te bevelen en als je die dan toch in gebruik neemt zet dan gelijk je HS systeem en camera's er op dan blijft dat ook nog voldoende lang werken om een bericht naar buiten te sturen inclusief een plaatje van de inbreker.
Als de groepenkast een beetje nieuw is en er niet op bezuinigd is bevat deze misschien wel aardlekautomaten (combinatie aardlekschakelaar en installatieautomaat). Als je dan zorg dat je elektronica componenten niet op een groep zitten die van buiten beinvloed kan worden is er geen probleem.

P.S. het is ook wel verstandig om ervoor te zorgen dat bij afwezigheid/slaapstand er geen spanning staat op de punten aan de buitenkant of buiten het huis zodat ze geen elektrisch gereedschap kunnen gebruiken (ben je ook gelijk van het eerdere probleem af).

John
AshaiRey
Senior Member
Senior Member

Post by AshaiRey »

Uh, mijnsinziens is een beveiligingsinstallatie zonder battery backup geen beveiligingsinstallatie maar een gadget.
Bram
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Inderdaad, dus in de situatie van Domotica software als beveiligingsinstallatie dient er standaard een UPS in de begroting meegenomen te worden. En een "echte" zonder backup koop je gewoon niet. Alarm, modem, switch, tel. centrale e.d. heb ik op een eigen groep.
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by b_weijenberg »

@Digit, advies: zet je HA systeem ook op die zelfde groep ;-)
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Daar heb ik aan gedacht, maar ik kwam toen tot de conclusie dat het nut van een werkend HA systeem terwijl een of meer andere groepen eruit liggen, te klein is om me daar druk over te maken. En een praktische reden is dat ik ter plekke geen ruimte heb voor nog meer spul.. wie weet, als ik ooit een servertje vind die er qua afmetingen nog bijpast... :)
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”