Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Tangelo
Starting Member
Starting Member

Post by Tangelo »

Allereerst mijn oprechte complimenten voor dit forum. De vele nuttige informatie die ik hier heb mogen lezen, overtreft mijn verwachtingen. Ook het wederzijds respect wat wordt opgebracht in de vele threads getuigt van professionaliteit en humaniteit.

Ter zake: onlangs heb ik een nieuwbouw woning gekocht die circa 3 maanden geleden is opgeleverd. Inmiddels is het dus bestaande bouw :-)

Zelf ben ik een IT'er (software engineer) die inmiddels helemaal weg is van domotica, ook in combinatie met duurzame energie.

Ok, 'wat wil ik doen' en 'hoe wil ik dat bereiken'? Vooropgesteld: geen BUS en zoveel als mogelijk draadloos.

Wat wil ik doen
---------------
<ul>
<li>Aansturen verlichting (LED lampen en LED dimmers)- ook van de tuin, waarbij manuele bediening van een lichtschakelaar geen belemmering moet zijn voor software-matige aansturing</li>
<li>Bestuurbare inbouw wandcontactdozen. Niet alleen belangrijk voor mijn volgende wens, maar ook handig om het energie-verbruik te kunnen meten.</li>
<li>Een Alles-Aan-Uit schakelaar bij de voordeur</li>
<li>Camerasysteem met motionsensors outdoor(oprit, voordeur, garage en indoor</li>
<li>Voordeur op afstand te openen en te sluiten</li>
<li>Elektrisch bedienbare houten binnenluiken (shutters) op een railsysteem</li>
<li>Elektrisch bedienbare (zonsverduisterende) zonweringen</li>
<li>Elektrisch bedienbare gordijnen</li>
<li>Alarmsysteem</li>
<li>Voorbel met video</li>
<li>Aansturing vloer- en wandverwarming</li>
<li>Rookmelders & CO sensoren zodat daar een event aan te koppelen is</li>
<li>Deursensoren en raamsensoren</li>
<li>Sensoren voor waterverbruik (watermeter) en electriciteitsverbruik (electriciteitsmeter) in meterkast</li>
<li>Klimaatsensoren (buitentemperatuur, windkracht, luchtvochtigheid en regen) om weer verdere indoor acties te kunnen ondernemen</li>
<li>Mechanische ventilatie aansturen</li>
</ul>

Een mondvol he? [:)]

Hoe wil ik dit realiseren?
--------------------------
Nu komt het. Ondanks dat ik het beginnersgedeelte van A-Z heb uitgeplozen en daarna nog relevante secties van dit forum, kom ik er toch niet helemaal uit. Het begint al met het dilemma over het protocol.

Na veel lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat het Zigbee en Z-wave protocol de toekomst hebben. Zigbee vanwege het open source karakter en vendor independency en Z-wave vanwege het 'lichtgewicht' protocol speciaal afgestemd op domotica. Een keuze tussen die twee maken vind ik ontzettend moeilijk.

Zigbee is mijn eerste keuze. Echter bestaat daar nog relatief weinig hardware voor. Aan de andere kant bieden bedrijven zoals Control4, Netvox, Crestron en Plugwise wel al redelijk betaalbare Zigbee producten. Z-wave producten zijn al makkelijker te vinden. Qua security nog niet wat het wezen moet. Insteon is nog niet doorgebroken op de Europese markt.

Maar goed, wat heb ik nodig om bovenstaande te realiseren?
<b>Zigbee-oplossing</b>
<ul>
<li>Extra Loze leidingen. <b>Waar leg ik die precies aan?</b> Sowieso komen er extra loze leidingen op circa 40 cm hoogte in elke ruimte.
<ul><li>Hal: loze leiding voor alles-aan-uit-knop. <b>Of kan dit volledig draadloos?</b></li>
<li>Woonkamer: audio ringleiding en voor touchscreen</li>
<li>Keuken: loze leiding voor extra TV-aansluiting en voor touchscreen. Ook voor elektrische shutters en zonweringen/screens</li>
<li>Slaapkamers: loze leidingen voor TV, zonweringen en kleinere touchscreens</li>
<li>Zolder: idem als in slaapkamers</li>
</ul>
</li>

<li><i>Verlichting</i>:
Inbouwdozen van min. 50 mm diep aan laten brengen dan wel controleren of die er al zijn. Schakelaars en dimmers van Control4 (bijv. een dimmer: http://www.control4.com/products/43/56/ ... r_240_vac/). Als het goed is, is dit al een receiver die de signalen kan ontvangen. <b>Klopt het dat zo'n schakelaar of dimmer puur met de huidige bedrading van de 'oude' schakelaar wordt verbonden en er dus geen extra micromodule meer nodig is zoals bij X10 modules?</b> Daarnaast nog enkele 3-way schakelaars en 2-button keypads.</li>
<li> <i>Bestuurbare inbouw wcd's</i>: hier ik zie alleen Stealth van Plugwise als oplossing. <b>Zijn er mensen hier die andere Zigbee oplossingen kennen?</b></li>
<li><i>Alles-aan-uit-schakelaar</i>. Dit moet blijkbaar een schakelaar zijn die een signaal aan mijn Domotica software geeft waardoor 'alles' uit of aan kan gaan. <b>Is dit inderdaad de oplossing of kan/moet het ook anders met Zigbee?</b></li>
<li>PC Hardware:
<ul><li>low-energy PC met Domotica software om Zigbee devices aan te sturen. Mogelijkheden: Composer Home Edition (Control4), Homeseer?, Domotiga?, Source(Plugwise)?</li>
<li>PC Interface tussen PC en Zigbee devices zodat de software met de Zigbee devices kan communiceren. Opties: HC300 van Control4 en eventueel Stretch lite met de USB stick van Plugwise (puur voor Plugwise devices vermoed ik). Zijn er nog meer opties? </li>
</ul></li>
<li><i>Camerasysteem met motionsensors:</i>
<ul><li>Motion sensors van bijv. Netvox: http://www.netvox.com.cn/Z-B01%20ZigBee ... tector.asp.
<li>Camera. Dit is me nog niet helder. <b>Is elke IP-camera geschikt?</b></li>
</ul>
</li>
[*]Voor de <i>klimaatsensoren</i> heb ik begrepen dat Oregon Scientific sensoren oplossingen bieden. Echter heeft Netvox ook al een aantal klimaat sensoren. Indien ik 100% voor Zigbee kies, heb ik volgens mij ook niet meer RFXCOM apparatuur e.d. te maken. Klopt dat? <b>Hoe leg je de klimaatsensoren trouwens aan? Is het een kwestie van - bijvoorbeeld - een wireless rain sensor kopen en deze 'ergens' buiten bevestigen? Wat zijn goede locaties voor elk van de klimaatsensoren?</b>
</ul>

Het wordt een te lange post om elk afzonderlijk punt van mijn wishlist te behandelen. Het moge duidelijk zijn dat ik aardig wat vragen heb over een 100% Zigbee oplossing.

Is het misschien een idee om ook een Zigbee folder te maken voor allerhande vragen over 100% Zigbee domotica oplossingen (z.a. voor X10, Z-wave, PLCBUS, etc)?

Sorry voor de lange post. Mijn enthousiasme en nieuwsgierigheid hebben inmiddels tot aardig wat vragen geleid [:I]

Reacties zijn van harte welkom!
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Hoi Tangelo,
Allereerst welkom natuurlijk, en houd dat enthousiasme vast :-)
Wat je allemaal van plan bent klinkt goed, en ik zie dat je zelf ook al flink bezig bent geweest met het verkennen van de mogelijke oplossingen voor alle zaken die je wilt realiseren.
Maar je post is op deze manier erg moeilijk te beantwoorden, eigenlijk. Als lezer krijg je een bulk aan vragen over je heen, en daardoor ben je halverwege jouw verhaal alweer de helft van de vragen vergeten, snap je? Althans, zo werkt het bij mij :-)

Je zult ook wel gezien hebben dat topics nooit onbeantwoord blijven; in dit geval zul je in mijn reply ook geen antwoorden vinden op je vragen maar wel een advies: probeer al je vragen in kleine stukjes te hakken en deze in de betreffende forums te posten. Dan is het als lezer te behappen, wat de bereidheid om te antwoorden enorm vergroot en ik weet zeker dat je dan veel meer response zult krijgen dan op dit mega-topic. Om alle vragen die je hierboven stelt nl. goed te beantwoorden, kan ik wel een heel boek vol krijgen...

En de een gaat reageren op ZWave vs. Zigbee, de ander op klimaatsensoren, de derde op IP-camera's... dat wordt een onleesbaar topic zo.

<hr noshade size="1"><font size="1">Robert
http://www.hekkers.net <i>Digit's Online Home.</i></font id="size1">
Tiz
Member
Member

Post by Tiz »

Tangelo,

volgens mij zit ik in een vergelijkbare fase als jij. Eigenlijk nog iets eerder, want ik ben met zelfbouw hardware bezig om Domotica werkend te krijgen.
Desalniettemin heb ik over een boel dingen nagedacht die ik ook bij jou terug zie komen en waarover maar weinig te vinden is. En dan bedoel ik met name "hoe integreer ik de hardware in mijn huis?"
Aangenomen dat niemand dikke plinten wil timmeren en zichtbare kabels wil enzo. Ik ga niet 1 vraag van jou beantwoorden (zie ook eerdere antwoord) maar je wel een tip van aanpak geven.
Maak een plattegrond van je huis en stel jezelf voor iedere ruimte (of omgeving buiten) de vragen:
- wil ik in deze ruimte sensoren?
- wil ik vanuit deze ruimte iets bedienen met een schakelaar of touchscreen?
- wil ik iets bedienen dat zich in deze ruimte bevindt?

Voor elk bevestigend antwoord kun je vervolgens nadenken of je bekabeling nodig hebt, wat er allemaal door moet en waar in de ruimte deze naartoe moet. Als je iets wilt bedienen dat nog niet elektrisch bedienbaar was, of sensoren plaatsen, denk dan ook aan de stroomvoorziening hiervoor.

Ik hoop dat je iets kunt met deze aanpak. In ieder geval wens ik je succes met je project en hoop dat je wat ervaringen hier kunt delen!
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Een behoorlijk complete lijst met wensen.

Ik ben bang dat er niet veel anders kan dan per onderwerp te bespreken.
of je moet contact opnemen met iemand die persoonlijk advies kan geven.
Zelf gebruik ik alle beschikbare technieken door elkaar en weet uit ervaring dat nog niet elke techniek volwassen is.
Keuze van de producten is ook heel sterk afhankelijk van je budget.
bv Harrison gordijnen werken op 433,92 mhz kosten 350 euro per rail
als je zigbee of zwave versie wilt ben je gelijk > 1000 euro kwijt bv grail.

<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Ruud »

Wat Alarm betreft, kijk eens naar Visonic Powermax.
Deze intregeerd makkelijk in Homeseer "als dat je keuze van domotica software wordt"

Gr Ruud
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Ik heb ze vorige jaar op de beurs gesproken.
Gegevens heb ik niet meer

Set bestond uit een
Rail
Motor (naar keuze)
Domotica interface naar keuze (KNX, zwave,zigbee,ir etc.)

http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
Lempens
Member
Member

Post by Lempens »

Ik heb een Rail van http://www.autogordijn.nl/ 169,- Ben er tot nu toe zeer tevreden over. Je kunt hem met IRDa besturen, of met een puls schakelaar.

Ik heb zelf een printje gemaakt, waarmee hij aan het internet hangt, en zo kan ik vanuit mijn pc de gordijn open en dicht doen. Tevens heb ik een IMX10 achter de licht schakelaar gebouwd, nu kan ik de lampen aan doen, en de schakelaar erlangs de gordijn open of dicht doen.
Fantic
Member
Member

Post by Fantic »

G-Rail: http://www.goelst.nl/

Regards, Maarten.
Never let a computer know you're in a hurry.
DWesthuis
Starting Member
Starting Member

Post by DWesthuis »

Hoi Angelo,

Dit lijkt heel erg op mijn wens. Alleen wordt ons huis nog gebouwd. Ik wil ook eigenlijk zoveel mogelijk automatiseren. Maar weet niet wat de beste mogelijkheden zijn. ik houdt dit goed in de gaten.
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Par tips:
Bepaal eerste je budget wat heb je er voor over. Domotica is niet goedkoop,
Afhankelijk van je wensen ben je tussen de 2 en 10% van de waarde van je woning aan een goed installatie kwijt.

Maak je huis niet volledig afhankelijk van domotica server, Basis functies moeten ook zonder een server kunnen draaien.

Maak het niet te complex, iedereen in huis moet het kunnen bedienen zonder eerst een cursus domotica te moeten volgen.

Ga voor kwaliteit en producten die CE keurmerk hebben.

Vraag om advies / helemaal mooi als iemand een concept voor je zou willen uitwerken.

Probeer het in fases te installeren.

Tangelo
Starting Member
Starting Member

Post by Tangelo »

Wow, ik ben aangenaam verrast door de reacties; bedankt. Helemaal waar, dit topic dien ik inderdaad in 'stukjes te hakken'. Let wel dat ik me vooralsnog 100% richt op Zigbee.

Boter bij de vis: wat heb ik nodig voor een Aan-uit-schakelaar dichtbij de voordeur (in de hal)?

Gezien eerdere posts vermoed ik dat ik voor stroomvoorziening moet zorgen. Dat zou betekenen dat ik ook loze leiding naar dit punt dien te brengen. De communicatie met de Zigbee devices/wandcontactdozen kan dan verder draadloos - al dan niet via een applicatie zoals Homeseer. Klopt dit tot dusverre?:-)
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Aan uit schakelaar is iets wat je volgens mij niet nodig hebt bij de ingang.
Aan uit kan automatisch geregeld worden.
bv door gebruik te maken van een keyfob van je alarm en of sensoren

Zigbee ben je wel de eerste die het hier gaat gebruiken..In Nl heb ik nog neet veel producten gezien..of je moet ze zelf gaan ontwikkelen.
Plugwise is gebaseerd op zigbee maar niet uitwisselbaar met zigbee.

Tangelo
Starting Member
Starting Member

Post by Tangelo »

@Chak,

Geen aan-uit-schakelaar, maar via een keyfob van m'n alarm of via sensoren; interessant. Komt dat de laatste tijd vaker voor in domotica-huizen? In zowat elk domotica-filmpje zie ik een aan-uit-schakelaar namelijk.

Stel dat ik het via ee keyfob zou doen. Hoe laat mijn alarm-systeem dan weten aan mijn domotica-hardware dat alles uit of aan moet gaan? Is dat een signaal naar (voor 't gemak) Homeseer die dan weer een signaal geeft om alles-uit of alles-aan te doen?

Stel dat ik het via sensoren doe: programmeer je dan een event o.b.v. motion sensores in bepaalde cruciale woonruimten waarbij na een bepaalde tijd van non-movement alles-aan of uit gaat? Bij het slapen gaan, wordt er ook geen beweging waargenomen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat alles-uit moet. Kan je een schets geven van het stappenplan van zo'n event?

Ik ben enigzins verrast dat ik de eerste ben die 90-100% Zigbee wil dan wel gaat gebruiken. Het is toch een protocol wat zich al heeft bewezen in de industriele sector en ziekenhuizen en best in opkomst is binnen de consumentenmarkt. Daarnaast zit security hoog in het vaandel bij Zigbee.

Zijn er mensen hier die een alles-aan-uit systeem hebben gerealiseerd met Zigbee, al dan niet via een Zigbee-alarmsysteem of via Zigbee-sensoren?
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Als je bv een Visonic of een Marmitek (of elke andere systeem met een aux uitgang) alarm installatie heb kan je eenvoudig een uit of aan aan commando doorsturen naar je HS systeem.

In filmpjes zie je de theorie niet de praktijk.
Als ik naar bed ga heb ik een enkele schakelaar die ik omzet alles wordt dan in een logische volgorde uitgezet.
Aan gaat automatisch bij detectie en als het donker is.

zwave is ook secure.

Ik heb in NL nog nergens bruikbare zigbee producten tekoop gezien.
KNX wordt industrieel ook veel gebruik en er is voldoende materiaal beschikbaar.

Tangelo
Starting Member
Starting Member

Post by Tangelo »

Qua security ben ik geen expert. Wel heb ik gelezen dat je heel makkelijk een programma zou kunnen schrijven die luistert naar alle Z-wave signalen en de homeID registreert, een lijst opbouwt met de apparaten die voorbij komen, etc. Ook kan je een programma schrijven die stapsgewijs elke homeID afgaat totdat je eentje hebt gevonden die werkt. Schijnt dat dit reeds is gebeurd met garagedeur openers.

Daarnaast is Zigbee gericht op extreem laag stroomverbruik. Z-wave haalt dergelijke lage energieverbuiken nog niet dacht ik. Geen idee of dat nog actueel is. Z-wave schijnt in Europa op de 868 MHz band te draaien. Zigbee zit op de 2.4Ghz en heeft daardoor geen last van de 1% 'duty cycle limitation' wat betekent dat een Z-wave unit 1% van de tijd een signaal kan versturen. Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Z-Wave

Misschien lijkt het alsof ik 100% pro Zigbee ben, maar dat is maar schijn:-) Kortom: als ik merk dat Z-wave een betere route is, zal ik echt niet aarzelen om ook een opzet te maken met Z-wave. Momenteel heb ik nog niets aangeschaft en heb ik een *lichte* voorkeur voor Zigbee. De bedoeling van mijn posts is dat ik het domotica ontwerp voor mijn huis zowel voor Zigbee als Z-wave uitwerk. Mocht ik sommige zaken niet juist genoteerd hebben trouwens, dan hoor ik dat ook graag. Mijn bedoeling is om een gefundeerde keuze te maken qua *draadloos* domotica protocol. KNX/EIB valt mijn inziens daarom al af.

In NL heb je niet veel plekken waar je bruikbare Zigbee producten kunt kopen, maar ze zijn er inmiddels wel. Zie de volgende links. Voor het gemak heb ik de Zigbee Plugwise producten buiten beschouwing gelaten vanwege hun eigen variant op het Zigbee protocol.

Control4
----------
http://www.dm-i.eu (Een importeur in NL)
http://www.escienteurope.com/learn/index_zone.html

Control4, Crestron e.a. Zigbee hardware
----------------------------------------
http://www.mr-domotica.nl (voor de end-consumers)
http://www.delmation.nl/Maxstream/maxstream.htm
http://www.iacs.nl/index.php?main_page= ... ducts_id=9 (Zigbee USB-stick)

Helemaal mee eens dat je in de filpmjes niet 'achter de schermen' ziet wat er nou gebeurt of is geinstaleerd.

Zo te lezen heb je dus wel een aan-uit-schakelaar.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”